top of page
👨 Robert verwaayen

Lasagna vs Adoratie


‘Real Gs move in silence like lasagna’ is een gevleugelde zin van rapper Lil Wayne. Het zal niet iedereen direct bekend voorkomen, maar het is een slimme tekst verpakt in een fijn woordgrapje. Lil Wayne bedoelt dat echte Gs, een afkorting voor gangsters, zich stilhouden net als de stomme G in het woord lasagna. Oftewel: een echte baas houdt zich op de achtergrond.


En ja, dat thema schuurt bij het schrijven van een blog, zeker omdat Lil Wayne zelf geen lichtend voorbeeld van in stilte opereren is. En hoewel bescheidenheid een stuk meer lof oogst dan opschepperij, zit daartussen nog een hele wereld. Hoe bouw je op sympathieke wijze aan je profiel in deze lawaaierige maatschappij?

In de hypegevoelige wereld van start-ups en investeerders ben je dagelijks toeschouwer bij een tenenkrommende wedstrijd persoonlijk leuren. De sociale media lenen zich uitstekend voor een ongegeneerde dosis zelfpromotie. Chamath Palihapitiya, een bekende technologie miljardair en SPAC sponsor, liet zijn ontblote bovenlijf op twitter zien met daaronder de zin ‘you’re welcome’. De grap sixspac was snel gemaakt. Het bericht plaatste hij maar met één reden: hengelen naar digitale adoratie.


Een losgeslagen miljardair op sociale media, met veel poen maar weinig gêne, wekt natuurlijk makkelijk afkeuring op. Zet daartegenover het alledaagse scenario van een handig neefje dat een middenstander aan de keukentafel overtuigt: ‘Maar wat als niemand je winkel op Instagram kan vinden?’ Het type aanmoediging dat vaak resulteert in een even welwillende als stuntelige poging een populair account te creëren.


Promotie met als doel brood op de plank brengen accepteren we, maar van een bericht om op gecamoufleerde wijze de status van de schrijver te verhogen gruwen we. Zo roept het aversie op als een zelfverklaarde blockchain-crypto-expert bij zijn account de filosoof Hegel citeert.


Dat brengt ons bij een bijzondere figuur in Silicon Valley: Naval Ravikant. Hij werpt zich op als kruising tussen een moderne boeddhist, venture-capitalinvesteerder, ondernemer en yogi. Hordes ondernemers hangen aan zijn lippen.


Op het vorig jaar gehypete medium Clubhouse, dat inmiddels aanvoelt als een uitgestorven discotheek, deelde Ravikant wat wijsheden op de vraag hoe een goede biografie eruit moest zien op sociale media. Het antwoord was, ondanks de infantiele vraag, interessant.


Na inkomen is status verwerven een kernbehoefte van de mens. Een gooi doen daarnaar is best lastig. Doe je het te direct en zonder prestatie, dan is het eerder een teken van zwakte. Status opbouwen, stelt Ravikant, is een subtiele en geduldige kunst. De hoogste vorm van status is volgens hem apathie: prettige wedstrijd, maar ik speel niet mee.


| Benchmark website


Een uitstekend voorbeeld daarvan is de website van de legendarische venture-capitalfirma Benchmark. Iedere start-upondernemer weet dat dit de eerste investeerder was in bedrijven als Uber, Dropbox, Twitter en Instagram. Desondanks vertoont de site slechts een suf logo met een kantooradres. Real Gs.


In de tussentijd, adviseert Ravikant, moet je je nek uitsteken en dat ook publiekelijk etaleren. Als je bang bent om uit te glijden of het tegen anderen met een hogere status op te nemen, dan moet je überhaupt niet de arena in. Maar de evenwichtsoefening blijft tricky. Toch is de formule een beetje zoals de schrijversregel show, don’t tell. Bij twijfel? Denk aan Lil Wayne en delete die #humblebrag-post.


572 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page