top of page
Djoni de Vos

Zuurstof als een Service



Vroeger, nog niet zo lang geleden, betaalde je 1 keer voor 1 licentie van Microsoft office, die je dan gebruikte tot je een nieuwe laptop kocht of naar Apple switchte. Nu moet je óf een exorbitant hoog bedrag voor een ‘eeuwige’ licentie betalen, óf elk jaar een nieuwe kopen. Het is exemplarisch voor het ‘… als een service’ businessmodel, al jarenlang een trend. Men neme een bestaand product, maar biedt het nu aan in een abonnementsvorm: innovatie.


‘Software als een Service’, de moeder van alle ‘… als een service’ modellen is in origine baanbrekend en fantastisch. Salesforce was 1 van de eerste bedrijven die de cloud gebruikte om software in abonnementsvorm aan te bieden en bedrijven te verlossen van de lokaal draaiende en moeilijk te updaten software. Goedkoper, sneller, beter, de traditionele win-win.


Ondertussen lijkt de innovatie naar de achtergrond verdwenen en is vooral het concept ‘investeerders houden van abonnementen’ blijven hangen bij startups. Geef ze eens ongelijk: waarom zou je een klant 1 keer laten betalen, als je ze ook elke maand kunt laten betalen? Investeerders raken er ook erg opgewonden van, want die kunnen dan met een gevoel van zekerheid de toekomst voorspellen in hun excel-sheets. Wat kost het om een klant binnen te halen? En hoeveel maanden tegen welke verkoopprijs blijft die dan klant? Als het 1 minder is dan het ander, ga je geld verdienen. Dat is toch leuker investeren dan in hardware die altijd stuk gaat en producten waar je maar 1 keer geld voor kan krijgen.


Inmiddels kun je het zo gek niet bedenken of het bestaat als een service. Een fiets en nooit meer naar de fietsenmaker? Swapfiets. Elke maand toiletpapier op je deurmat én karma punten scoren met je bips afvegen? The good roll. Nooit meer zonder scheermesjes? Boldking. Lichtplan voor je bedrijfspand? Lightning as a Service. Naar de andere kant van de stad? Pak je toch gewoon een mobility as a service Felix scooter. BMW spant de kroon met hun businessmodel innovatie: sinds kort zit in sommige modellen wel stoelverwarming, maar als je in Engeland je auto koopt betaal je zo’n €17 per maand voor de software om die aan te zetten.



Jammer vind ik deze trend wel. Er zijn namelijk best wat problemen in de wereld die echte innovatie kunnen gebruiken om opgelost te worden. Maar als je een leuke startup wil, hoef je nu alleen nog maar een bestaand product in een ‘… als een service’ model te gieten. Plak er een gelikt design op, gooi er leuke marketing campagne tegenaan en je hebt een bedrijf.


En hier zie ik als investeerders nog wel kansen gelukkig, zo met de ondergang van de wereld om de hoek. Het is wachten tot iemand Zuurstof als een Service komt pitchen.

320 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page